• Nieuwe spaarpuntenNieuwe spaarpunten
    bij iedere aankoop
  • 12900 montage12900 montage centra van onze partners in Europa
  • Levering gratisLevering gratis vanaf
    2 auto- of motorbanden!
  • 8 miljoen8 miljoen banden te koop

Correct banden verwisselen Motor

Op een motor zijn maar zelden twee banden te zien die tegelijkertijd even versleten zijn, de achterband slijt over het algemeen sneller dan de voorband.

Bandenfabrikanten investeren veel in de ontwikkeling van hun banden en vergewissen zich ervan dat voor een bepaald model, de voorband overeenstemt met de achterband.

Vele factoren zijn van invloed op het bereiken van deze overeenstemming, vooral wat betreft het profiel van de band (rond, driehoekig...), de stijfheid en de vervormingskenmerken van het karkas of de bedrijfstemperatuur. Daarom is het beter geen verschillende banden te gebruiken.

Dat is echter geen verplichting. Indien u twee verschillende typen banden gebruikt, probeer dan de volgende regel na te komen: leg de zachtste band voor. Het is namelijk heel belangrijk om een zo goed mogelijke grip op de vooras te waarborgen. Het slippen met de achterkant kan bedwongen worden, terwijl slippen met de voorkant nagenoeg altijd leidt tot een val. Het slijtagepercentage van de band wordt afgelezen dankzij de slijtage-indicatoren die zich in het profiel bevinden. Wanneer deze slijtage-indicator op de band de wettelijk minimum hoogte (1 mm) heeft bereikt, is het tijd de banden te verwisselen voordat dit wettelijke minimum wordt overschreden. (Zie "Inrijden en slijtage").

Het wordt ook aangeraden regelmatig te controleren of de band niet beschadigd is, vooral door de aanwezigheid van perforerende voorwerpen zoals schroeven, spijkers of stukken glas.