Even geduld a.u.b...
Even geduld a.u.b...

Algemene pers

Het Geneefse model

Het Geneefse model

Stratégies / E-commerce

Pneus-Online. De jonge spruit werpt zich na zijn succes in Frankrijk op de Zwitserse en Europese markten. Maar de onderneming is niet de enige in dit afzetgebied.


"Ons businessmodel is simpel: wij kopen grote volumes in om te kunnen profiteren van kwantumkortingen", vertelt Alexis Nerguisian, de jonge directeur-oprichter van Pneus-Online (www.pneus-online.fr), een jonge startende ondernemer uit Zwitserland die zichzelf heeft gefinancierd. Op het gebied van banden is het niet altijd gemakkelijk om de prijzen te vergelijken omdat het aanbod van soorten banden zeer groot is. Maar als je de pers (bijv. L'automobile magazine) en consumentenwebsites als ciao.fr moet geloven, dan zijn de prijzen die Pneus-Online hanteert zeer concurrerend.
Dankzij hun lage prijzen en lichte structuur heeft Pneus-Online de wind mee. "Op dit moment verkopen wij een tiental duizenden banden per maand. Maar ons doel is het verkopen van een honderdtal duizenden." Deze aantallen zijn veel omvangrijker dan die van onafhankelijke garages, ook al zijn zij niet vergelijkbaar met reuzen als bijvoorbeeld Euromaster.

GROEI. Pneus-Online geeft aan acht werknemers in dienst te hebben en denkt dit aantal in 2006 te verdubbelen. Zij geven aan een omzet te maken van 2,5 miljoen euro in 2004, met een prognose van 4,2 miljoen euro in 2005 en een doel van 15 miljoen euro in 2006. (...)
Volgens Pneus-Online genereert hun website maandelijks 200 000 bezoekers. De site is niet alleen een winkel, maar ook een micro-bandenencyclopedie: er is zeer nuttige informatie te vinden over inrijden, slijtage, grip, luchtdruk, voorschriften, last- en snelheidsindex, enz. Al deze informatie is opgesteld door Alexis Nerguisian die ook Porcheliefhebber is en vroeger amateur piloot was.

NETWERK. Pneus-Online neemt de bestellingen op via internet, maar de montage wordt uitgevoerd door een netwerk van partner garages. (...) "onze partner garages doen er hun voordeel mee, benadrukt Alexis Nerguisian. Zij factureren de montage en het uitbalanceren en wij brengen hen de klanten aan voor andere diensten. Xavier Lancoud van de Garage du Salève in Genève geeft aan dat Pneus-Online hem in één jaar een vijftigtal klanten heeft opgeleverd zonder de bijkomende diensten mee te rekenen, waaronder de opslag van banden het meest gevraagd wordt. (...)

Passage: PME Magazine - Philippe D. Monnier - Nr. 3 - Maart 2006