Even geduld a.u.b...
Even geduld a.u.b...

Luchtdruk Motor

De spanning voor banden dient ongeveer elke twee weken koud te worden gemeten.

Een koude band is een band die sinds ten minste 2 uur niet meer heeft gereden of die minder dan 3 km heeft afgelegd in een matig tempo.

De spanning neemt toe naarmate de temperatuur stijgt. Trek bij het meten van een warme band 0,3 bar af om tot een gelijke waarde te komen als voor een koude band.

Correcte spanning

Een correcte spanning is van groot belang voor de veiligheid, het comfort en de levensduur van de banden. Daarom is het belangrijk de door de constructeurs voorgeschreven spanning in acht te nemen.

Te hoge bandenspanning

Een te hoge bandenspanning zal bovenmatige slijtage van het centrale loopvlak tot gevolg hebben en een vermindering van de grip, te wijten aan de afname van het oppervlak dat in contact is met het wegdek. Dat veroorzaakt ook een toename van de instabiliteit van de motor bij alle snelheden. Daarnaast worden kleine onregelmatigheden in de weg minder geabsorbeerd met als gevolg minder comfort. In geval van extreem hoge spanning bestaat er gevaar voor een klapband.

Een band met te lage spanning

Een band met te weinig spanning slijt vlugger en veelal onregelmatig. De vervormingen van de band als gevolg van de mechanische belasting zullen groter zijn, wat beschadiging van het karkas kan veroorzaken met als gevolg gevaar voor klappen. Deze zelfde vervormingen zullen ook oververhitting veroorzaken waardoor de band warmer kan worden dan zijn normale bedrijfstemperatuur, met als resultaat een vesnelde aftakeling van de band (karkas, loopvlak, rubbereigenschappen). Een te lage spanning is ook voelbaar omdat het sturen zwaar en de motor zeer instabiel worden (laveren, tendens tot bovenmatig herstellen tijdens vaartvermindering in bochten...).

Zoeken
Motorbanden