Belangrijkste fabrikanten en voorbeelden van modellen:>
Michelin: (enduro, cross, trial, rallye raid)
Dunlop: (cross, rallye raid, trial)
Pirelli: (cross, enduro, trial)
Metzeler : (enduro)
In het algemeen geldt voor cross, enduro en trial dat hoe zachter het rubber, hoe beter de grip op nat terrein. Op droog terrein met veel stenen is het beter een band te kiezen van hard rubber.
Op dit moment bestaat er voor wat betreft de rallye raid geen verschil in hardheid van de rubbers. U heeft daarentegen de keuze uit verschillende modellen banden, in het algemeen kiest u voor een meer aan gemengd terrein zand / stenen aangepast model (Baja van Michelin) of voor een model voor zand (Désert van Michelin).
De meeste fabrikanten van allroad banden passen dit onderscheid op hun banden toe. Let dus op bij de montage. Niettemin zijn er motorrijders die de band omkeren om weer meer grip te krijgen. Dat is mogelijk maar wordt door de fabrikant natuurlijk niet aangeraden.
Tubeless banden vereisen een speciale schuine hielzitting omdat de hieldraden een strakke voeg moeten vormen met de velg. Niet alle gietvormen zijn geschikt voor het fabriceren van tubeless banden. Monteer geen banden zonder binnenband tenzij de fabrikant dat aanbeveelt. Als een binnenband wordt gemonteerd, dan is het mogelijk een tubeless band te monteren op een velg die bestemd is voor een binnenband./>
TL: Afkorting voor TubeLess. De banden dragen dit merk als ze kunnen worden gemonteerd op een velg van het type tubeless en geen binnenband nodig hebben.
TT : Afkorting voor TubeType. Band met aparte binnenband
Bib-Mousse op banden is bestemd voor het gebruik bij allroad competities en moet niet worden gebruikt op de openbare weg. Deze montage wordt afgeraden voor banden van andere merken.